Het effect van smartwatches/wearables op webdesign

Mijn eerste stappen met smartwatch-design!

michel-faas

Het effect van smartwatches/wearables op webdesign

25-3-2015 door Michel Faas

Smartwatches

We weten als webdesigners allemaal wat voor effect tablets en smartphones hebben gehad op webdesign. Responsive design deed haar intrede zodat iedere bezoeker, ongeacht het device, de juiste weergave van de website te zien krijgt. Momenteel is er een nieuw familielid zich aan het toevoegen aan het rijtje van desktop, tablet en smartphones; smartwatches.

 

Met een nog kleiner scherm worden we uitgedaagd nog beter met de beschikbare ruimte om te gaan. In dit blogbericht vat ik samen hoe ik mijn eerste ervaring heb opgedaan met vormgeving voor smartwatches. Ik ben me hierin gaan verdiepen met als doel onze eigen website bruikbaar te maken voor smartwatches. Ik heb hierbij gelet op: Minimalistisch design, intuïtief en makkelijke knoppen.

Homepage

De eerste vraag die ik mijzelf heb gesteld is: hoe komt een bezoeker op de smartwatch-versie van onze website en wat voor informatie zoekt hij/zij? Twee scenario’s lijken mij het meest voor de hand liggend:

  1. Iemand kent Sebwite al en wil snel contact met ons opnemen
  2. Iemand kent Sebwite nog niet en komt via Google binnen op onze website

Voor de eerste groep wordt er daarom op de homepage meteen een reeks aan manieren getoond waarmee de gebruiker met ons in contact kan komen. Denk hierbij aan een knop om ons te bellen, te e-mailen, te Skypen, naar ons te navigeren en aan knoppen naar onze social media kanalen. Door de contactknoppen dusdanig te positioneren zodat de meest linker en de meest rechter knop half worden getoond, zal de gebruiker begrijpen dat er meer contactknoppen getoond kunnen worden door naar links of rechts te swipen.

Voor de tweede groep wordt er een duidelijk menu-icoon getoond zodat de bezoeker snel doorkrijgt dat er meer informatie op de website te vinden is.

Menu

Na de homepage ben ik gaan brainstormen over het menu. Het lijkt mij vooralsnog verstandig om altijd het menu-icoon in beeld te houden hoewel het wel zonde is dat dat dan op alle schermen continue in beeld is. Ik zeg bewust vooralsnog omdat ik denk dat er op een later moment standaarden komen zodat een bezoeker altijd weet hoe het menu moet worden geopend.

Voor nu heb ik er voor gekozen om het menu rond te maken zodat gebruiker door het menu kan scrollen. Op die manier kunnen er eenvoudig nieuwe menu-items worden toegevoegd zonder dat dit de vormgeving verstoord. Door aan de bovenkant en onderkant menu-items half te tonen zal een gebruiker intuïtief begrijpen dat het menu door te draaien is. Een menu-item bestaat uit een icon en label zodat dit elkaar kan ondersteunen.

Team

Om terug te komen op de vraag “Waarom bezoekt de gebruiker de website?” heb ik er voor gekozen dat gebruiker ook ons team kan bekijken. Dit geeft vooral de tweede groep, die groep die nog niet eerder bekend was met Sebwite, een goed beeld van ons team en in welke disciplines iedereen is gespecialiseerd.

Door onderin het scherm bolletjes te plaatsen ziet de gebruiker dat er door naar links en rechts te swipen door het team kan worden gebladerd. Ook hier is weer nagedacht over de eerste groep, die Sebwite al kent. Door een LinkedIn knop te plaatsen zal iemand eerder geneigd zijn om een connectie op LinkedIn te worden. Op dit scherm zouden ook nog contactknoppen om te bellen en te e-mailen worden geplaatst.

Blogberichten lezen

Het kan zo zijn dat men via hun smartwatch onze nieuwsbrief zien binnenkomen. In onze nieuwsbrief plaatsen wij vaak linkjes naar onze blogartikelen. Het is daarom in onze situatie verstandig om ook deze type weergaves te optimaliseren voor smartwatches.

Content lezen?

Onder de titel wordt al een klein stukje van de content getoond met daaroverheen een lichte overgang zodat de bezoeker intuïtief begrijpt dat door naar beneden te scrollen het blogbericht verder gelezen kan worden.  Een terechte vraag die je kunt stellen is of iemand daadwerkelijk een heel blogbericht gaat lezen, maar als de gebruiker het wel wilt dan moet dit wel mogelijk zijn.

De vraag blijft hoe smartwatches, en andere wearables, effect zullen hebben op webdesign. Dat het effect gaat hebben is voor mij geen vraag maar op wat voor manier vind ik lastig te voorspellen. Doordat vormgevers steeds creatiever moeten omgaan met minder ruimte worden er steeds weer nieuwe interface-features bedacht en die zullen steeds weer beetje bij beetje terugkomen op de andere devices.

Geef een reactie

*