Responsive website

Jouw website geoptimaliseerd voor alle devices

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon, tablet of zelfs smart-tv om te internetten. Al deze apparaten hebben verschillende schermresoluties waardoor een website er op elk scherm anders uit ziet. Door te kiezen voor een responsive website kun je als website eigenaar er voor zorgen dat je website op elk scherm goed zichtbaar is.

WAT IS RESPONSIVE DESIGN?

Responsive design is de methode die gebruikt wordt om websites goed weer te geven op verschillende schermformaten en apparaten. Een responsive website past zich automatisch aan naar de grootte van de browser. Wanneer een browser groter of kleiner is zal de website ook breder, of minder breed worden. Omdat de website mee schaalt wordt er efficiënt gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte op het scherm. Op deze manier wordt voorkomen dat er ‚grijze ruimte’ ontstaat aan de zijkanten van een website, of dat je in moet zoomen op een telefoon om de website goed te bekijken.

Responsive design is meer dan alleen een website aanpassen naar de breedte van een scherm. Responsive design is het bieden van de beste gebruikservaring waarbij gelet wordt op schermgrootte, locatie en tijd. Bij een responsive website zorg je er niet alleen voor dat de inhoud van de website duidelijk zichtbaar is, je zorgt er ook voor dat de inhoud en de positie daarvan afgestemd zijn op de situatie van de bezoeker.

Lees verderInklappen
Enkele cases met een responsive design
Academie Artemis

Academie Artemis is een hogeschool voor styling en vormgeving, gericht op interieur, mode, media, food en retail. Academie Artemis biedt de voltijdopleiding Bachelor Allround Styling en 6 deeltijdopleidingen. Daarnaast biedt de academie verschillende basiscursussen op het gebied van styling en vormgeving.

Libanese wijnen

Voor Libanese Wijnen heeft Sebwite een meertalige webshop ontwikkeld. Deze webshop maakt gebruik van WordPress in combinatie met WooCommerce om de klant complete vrijheid te geven in het beheren van de webshop.

Smaak van Lisse

De Smaak van Lisse is het grootste culinaire evenement van de Bollenstreek. Toonaangevende horeca bedrijven uit Lisse presenteren zich 2 dagen lang op spectaculaire wijze op het parkeerterrein nabij plein ’t Vierkant.

MOBIELE WEBSITE VS RESPONSIVE WEBSITE

Naast een responsive design kan er ook gekozen worden voor een mobiele website. Bij een mobiele website wordt er naast de standaard website een extra website en ontwerp gemaakt, speciaal geschikt voor mobiele telefoons.

Het nadeel van een mobiele website is dat telefoons steeds groter worden, waardoor er met een mobiele website niet optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte. Daarnaast kost het ontwikkelen van een mobiele website meer tijd omdat er twee websites ontwikkeld en onderhouden moeten worden.

Bekijk meer voorbeelden van responsive websites

Responsive websites

Ik heb al een app, dan heb ik toch geen responsive website nodig?


App of een responsive website?

Een app kan een goede manier zijn om gebruikers te bedienen, zeker wanneer het gaat om grote hoeveelheden informatie. Daarnaast  is een app interessant wanneer deze extra functionaliteiten kan bieden, zoals locatievoorziening, in-app-betalingen of gebruik van de camera.

Het hebben van een app is in de meeste gevallen geen reden om niet te kiezen voor een responsive website.

  • Het downloaden van een app heeft een hogere drempel dan het bezoeken van een responsive website
  • Steeds meer tablet en mobiele gebruikers geven de voorkeur aan hun browser in plaats van apps voor informatievoorziening
  • Wanneer een website niet optimaal ingericht is voor mobiele bezoekers zal de website automatisch minder hoog in zoekmachines scoren, met als gevolg minder mobiele bezoekers.
Voordelen van een responsive website

Een responsive website geeft een betere gebruikservaring dan een website die niet geoptimaliseerd is voor de verschillende schermformaten en apparaten.

Doordat het responsive design beter aansluit op de mobiele behoefte zal het aantal mobiele bezoekers toenemen, zal het aantal pagina’s per bezoek stijgen en zal de bounce rate dalen.

Een responsive website is in de meeste gevallen goedkoper dan aparte mobiele en tablet websites. Bovendien voorkom je dat je meerdere websites tegelijk moet onderhouden.

Met een responsive website ben je gericht op de toekomst, je ondersteunt niet alleen een schermformaat voor mobiele bezoekers, maar ook mogelijke toekomstige schermformaten zullen geoptimaliseerd zijn.

Met een responsive website laat je als organisatie zien dat je de online strategie serieus neemt en zo de bezoekers op alle verschillende devices een zo goed mogelijke gebruikservaring wil geven.

Google raadt website eigenaren aan om te kiezen voor responsive websites. Hierdoor zul je met een responsive website hoger komen in zoekmachines zoals Google, zeker wanneer er op mobiele apparaten gezocht wordt.